آلرژی یا این که رینیت آلرژیک چیست؟ آیا جراحی بینی می تواند حساسیت را معالجه کند؟

جمعه 29 ارديبهشت 1396
2:04
Kelly Hinrichsen

دکتر زیبایی نژاد شما مضاعف عطسه میکنید , در شرایطی‌که بیشتر وقت بینی شما گرفته است و آبریزش بینی دارید یا این که چشم ها دهان و پوستتان می خارد احتمال دارد رینیت آلرژیک ( بیماری ای که اکثر مردم به آن در گیر می‌شوند ) داشته باشید . رینیت آلرژیک نظیر جوش و بقیه آلرژی ها , زمانی به وجود میاید که سیستم ایمنی تن مهم شده و به چیزی که در محیط هست و سایرین با آن مشکلی ندارند بیش از حد برخورد نشان میدهد .

اشکال رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک معمولا به عنوان حساسیت فصلی , زکام یا تب یونجه نیز شناخته می گردد . که به دو شکل مختلف ساخت میگردد :

فصلی : نشانه های آلرژی فصلی میتواند در بهار , تابستان و اوایل پاییز چهره دهد . این جور آلرژی معمولا به حافظه گرده افشانی گل ها یا گرده های ناشی از چمن ها , درختان و علف های هرز ایجاد میشود .
همیشگی : اشخاصی که آلرژی همیشگی دارند این علامتها را در تمام طول سال تجربه می نمایند . که به طور کلی به وسیله گرد و غبار , شوره رمز حیوانات , سوسک ها یا قارچ ها تولید می گردد . حساسیت به مواد غذایی به تدریج رینیت آلرژیک ایجاد می نماید .
برخی از مردم ممکن است هر دو جور آلرژی را تجربه کنند , به این فیس که حساسیت همیشگی دارند و این آلرژی در فصل های حساسیت زا اضافه میشود .

علامتها رینیت آلرژیک

آبریزش بینی
خارش دیده , دهن یا این که پوست
عطسه
گرفتگی بینی که ناشی از پری بینی است
پلک های متورم و پف کرده
سرفه
خستگی ( که اغلب به این دلیل است که گرفتگی بینی بازدارنده خواب کافی و ریلکس شده است )
عکس العمل های آلرژیک معمولا در بینی , شش ها , دهن , سینوس ها , گوش ها , پوشش داخلی معده و یا روی پوست ایجاد می گردند . برای بعضا از اشخاص , حساسیت می‌تواند علامتها آسم را آغاز نماید . در موردها جدی تر احتمال دارد بیماری آنافیلاکسی که بسیار خطرناک است حادثه بیفتد .

دلایل حساسیت فصلی یا رینیت آلرژیک

آلرژی فصلی هنگامی آغاز می شود که سیستم ایمنی بدن شما یک ماده ارگانیک و بی ضرر را با یک مهاجم خطرناک خطا بگیرد . در سود سیستم ایمنی تن شما پادتنی تولید می نماید که برای آن آلرژن خاص همیشه در موقعیت آماده باش است . وقتی که مجدد در معرض آن آلرژن قرار می‌گیرید , این پادتن ها میتواند اندازه متعددی از مواد شیمایی سیستم ایمنی نظیر هیستامین را آزاد کند که نشانه ها حساسیت را ساخت می کند .

متداول ترین محرک های رینیت آلرژیک عبارتند از :


آلرژن های جانور در هوا , مانند گرده ها , شوره ی سر حیوانات , غبار و بذر هاگ
محرک هایی مانند دود سیگار , بو , دود اگزوز اتومبیل
مواد شوینده , که معمولا در کم آب شویی ها سود می شود
اسباب آرایشی
حلال های تمیز کننده و کلر استخر
در حین خاصی از سال , گرده ها می‌توانند خیلی اختلال ساز باشند . گرده ی درختان و گل ها بیش تر در بهار وجود دارا‌هستند . سبزه ها و علف های هرز طولانی تر در فصل‌تابستان و فصل‌پاییز گرده تولید می کنند .

رینیت آلرژیک چطور تشخیص داده می شود؟

در صورتی‌که شما یک حساسیت جزئی داشته باشید , احتمال دارد صرفا به یک آزمایش فیزیکی نیاز خواهید داشت . با این حال , دکتر شما شاید آزمایش های خاصی برای تشخیص شایسته ترین درمان برای شما انجام داده و برنامه ای برای دوری از ترقی بیماری شما ترتیب دهد .

امتحان پوستی یکی از متداول ترین تست هاست . پزشک شما تعدادی ماده روی پوست شما قرار می‌دهد تا ببیند بدن شما به کدام یک از این مواد عکس العمل نشان میدهد . معمولا در صورتیکه شما به یکی‌از این مواد آلرژی داشته باشید یک قرمزی کوچک روی پوستتان پدیدار میشود .

آزمایش خون یا ( RAST ) هم مرسوم است . این آزمایش واحد سنجش پادتن ایمونوگلوبین E را برای یک آلرژن منحصر به فرد میزان گیری می کند .

رئیس و معالجه آلرژی فصلی

شما میتوانید به وسیله تغییراتی در منزل و رفتارتان از محرک ها اجتناب فرمائید

فصل هایی که گرده های جانور در هوا دوچندان است پنجره های را ببندید , در خانه و ماشینتان از هواکش به کار گیری فرمایید .
برای اینکه از ورود گرده ها به چشمتان جلوگیری فرمایید می‌توانید از عینک های آفتابی یا طبی استفاده فرمائید
از ملافه های ضد حشره برای تختخوابتان استفاده فرمایید تا حشرات ریز رختخوابی را محدود نماید و همچنین از یک رطوبت گیر هوا برای در دست گرفتن قارچ ها بهره فرمائید ( اگر بوی کپک احساس میکنید احتمال دارد قارچ داشته باشید )
بعد از نازونوازش هر حیوانی می بایست دست خویش را به نیکی بشویید و از شخصی که آلرژی ندارد بخواهید در نظافت حیوان خانگی به شما یاری دهد , ترجیحا این کار بایستی در محیطی صورت بپذیرد که تهویه نیکی دارااست یا این که به کلی در بیرون خانه صورت بپذیرد
بعضی از علامت ها را میتوانید توسط ی داروهای سوای نسخه ( آزاد ) کنترل فرمایید

داروهای ضد احتقان
آنتی هیستامین ( قطره ی چشم , اسپری های مخصوص دهن و بینی و رفع گرفتگی آن ها )
مراجعه به یک متخصص آلرژی برای تجویز دارو می‌تواند اثر بیشتری داشته باشد

آنتی هیستامین ( قطره ی دیده , اسپری های مخصوص دهن و بینی و رفع گرفتگی آنها )
شات های آلرژی ( ایمونتراپی )
نکاتی در زمینه‌ی اسپری های بینی

بین داروهایی که برای حساسیت استفاده میگردد , کورتیکو استروئید های استنشاقی ( اسپری های بینی ) موثر ترین دارو برای درمان حساسیت میباشد . این داروها به صورت قابل توجهی میتواند احتقان بینی را کسر کرده و همینطور عطسه , خارش و آبریزش بینی را تسکین دهد .

می‌توانید با دکتر خویش در باب این داروها کلام کنید , وی می تواند به خیر و خوبی تشخیص دهد که آیا منفعت از این داروها برای شما مناسب است یا این که خیر . این اسپری ها عوارض داروهای استروئیدی که به طور قرص یا تزریق دریافت میگردند را ندارند .


[ بازدید : 62 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دکتر زیبایی و پوست است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]